Acomodarea

19.12.2009 23:41

Perioada de tranzitie intre timpul cand incepi ceva si pana esti obisnuit..

 

Au trecut 3 saptamani de cand lucrez in Franta ca manouvre. Nici nu stiu de unde sa incep sa va povesesc... Cert e ca renovam o casa din Chalon en Champagne, o casa veche... poate de mai bine de o suta de ani.. Promit ca o sa va pun si poze cand va fi gata...

 

Design interior..asta suna bine... aproape tot se rezuma la ciocan dalta, masina de gaurit, freza...

Nu cu partea asta trebuie sa ma acomodez... ca doar am instalat AC cand eram in liceu, iar anul trecut instalam jaluzele :)

La serviciu ( refuz sa spun santier) suntem un mix de mai multe natii. In primul rand suntem noi romanii, trei la numar. un moldovean pe trei sferturi rus, opt pachistanezi musulmani si hindu.

Trebuie sa fi citit vreodata carti in care sa descrie forfota si limbile din marile porturi... Asa si la noi.. ca la Sulina in vremurile bune. Fiecare in limba lui si intr-o franceza stalcita...

In capul meu au inceput sa se izbeasca cuvinte ciudate (fonetic) ca : sicleosa, matopicheor, viseoza, turno-visu, placou, coli, croazon, rai, montanti, couteau, viet vaian, pouson-button. Cu siguranta ca am mai uitat din ele...

Personajele mele de zi cu zi:

Moldoveanul.... Andrei. O fata rotunjoara cu ochii bulbucati... incalat bine.. Niciodata nu se stie in ce limba vorbeste. De obiecei e limba ”moldoveneasca”, dar le scapa rau in rusa. La 25 de ani e deja divortat si are o rusoaica cu care se tot lauda... Ba chiar ne-a aratat-o intr-un filmulet pe ordinatorul sau (asta e calculatorul din franceza sau moldoveneasca... oricum nu sunt obisnuit) cum se dadea pe role in parc. Faina femeia.. Traieste undeva prin Urali, si el e mort cand vede gagici frumoase cu ochelari... Si a lui are... Mai are una in Paris.. O moldoveanca de calareala. Are 9 clase si a studiat si informatica. E din primul sat dinspre Cernauti catre Chisnau. Pe la 16-18 ani avea plantatie de mac in mijlocul lanului de papusoi si facea contrabanda cu mac. O ducea in Cernauti la narcomani.

Impulsiv si agresiv ca porcusorul kitros, munceste ca un bou la plug... Nu ii place cand vede ca “sunt informat”. E de 2 ani in Franta si vrea sa castige bani multi ca meserias.

George.... Maramuresanu'... Jorje cum e alintat. El a aparut la serviciu in a doua saptamana...E plombier. Adica instalator de conducte... Am tot auzit de el... Jorje in sus Jorje in jos... Am inteles ca e un tip jovial....

Are vreo 45 de ani... e de 9 ani in Franta... si parerea lui despre Romania dateaza tot de atunci.... Doar asa mi-am dat seama ca Romania a evoluat.

Da intadevar... are talent.. rade, face cu ochiu, zambeste...Vorbeste bine franceza....(sa nu va faceti iluzii ca vb chiar bine) si se pricepe la povestit... E in relatii bune cu patronul...ca doar e guraliv...

Am putea spune ca e inteligent-manipulativ, daca pot spune asa. Adica din cand in cand te roaga sa dai tu cu sapa pana numara el pietricele din lopata.. :))

Ii place nespus de mult de mine (vorba vine), dar vede ca mai este cineva care vorbeste mai ceva ca el cand vine vorba de domenii adiacente serviciului... Oricum el era de parere ca Churchil era mana dreapta a lui Hitler. Ce imi place mie e ca nu ma contesta niciodata. Nici nu ar avea cum. N-are argumente.

8 pachistanezi.... din Pakistan evident. Negriciosi toti. Mie imi sunt simpatici. Foarte muncitori si disciplinati. Isi fac cele 5 rugaciuni pe zi si mananca foarte multe fructe.. Foarte probabil vorbesc punjab, dar este si unul care vorbesteb hindu. Din cei opt, doi sunt sefi.. Sunt frati.. Seful cel mare e imbracat in alb tot timpul... Ma tot intreb daca alea sunt hainele lui de lucru sau sunt alese anume sa fie albe...

Cei 2 vorbesc si engleza cu accent puternic de H. Mie imi zic Gentelmen. Mi-au spus ca e grea viata de muncitor in Franta... Ca se gandesc sa isi incerce norocul in Anglia...ca acolo e protectie sociala mai buna. Cel mare are cetatenie franceza sau asa ceva... Cel mic imi spunea ca daca ramai fara serviciu somajul 800 euro si ca nu te descurci cu 800 euro.. ca trebuie sa platesti chiria si alea alea.. Ca in Franta nu e protectie sociala ca si in tarile din nord. Intr-un final i-am spus ca scopul este nu sa iei somaj, ci sa muncesti. E in deriva... ca nu mai are absolut nimic in Pakistan.... ideea generala despre cei 2 e ca chiar sunt inteligenti, dar nu au avut parte de educatie... poate asa ar fi avut mai multe sanse.

Patronul... evident Francez. Fumeaza tigari de foi savuroase. Jur ca miros atat de frumos ca imi vine sa tot trag pe nas.

Si ca orice francez e preocupat nu atat de “Ceaucescu” cat de exploatarea oamenilor lui Ceaucescu. Are afaceri...cateva.. are un citroien C5. Si-a cumparat un castel in Durdone... (pe care teoretic ar trebui sa il renovez eu cu socru-miu). Pare om care isi vede de treaba lui... Treaba lui fiind noi... Evident face afaceri bune cu oameni la negru :)

 

Acestea sunt personajele cele mai interesante si cu care m-am acomodat.

Eu am tot auzit in tara ca aici oamenii is mesteri mari, calfe si zidari cu Manole zece care-i si intrece. Dar sunt la fel ca si in Romania.. Sunt mai muncitori pentru ca aici e concurenta si nu e chip sa fie lenesi ca nu au casa unde sa leneveasca.

Niciodata nu am inteles de ce imi spunea bunica “Cap de inginer”. Acum inteleg. Desi nu am calcat pe urmele lui tata.. desi poate ar fi trebuit, am “Cap de inginer”. Nu stiu daca l-am avut dintodeauna sau doar am invatat de la tata ca mai intai gandesti si apoi faci ceva..Tre' sa recunosc ca s-a prins greu de mine.

Aici totul merge cu gaureste, refa, regaureste. Ceea ce ma debusoleaza pe mine cel mai mult e ca nu exist un plan de bataie cum se spune.. Fiecare mester face ce se gandeste el ca ar trebui. Frustrant.

Cam atat despre acomodarea mea.